Hopp til innhold

Ikke eksamen?

1.61K visninger
0 Comments

Hei! Ser at dere ikke har eksamen på Steinerskolen, men årsoppgave. Hva betyr det?

VGS_Steinerskolen Endret status til publisert 27. februar 2022

Hei, Marthe!

Det stemmer at vi er en eksamensfri skole, så hos oss slipper du å lure på om eksamen blir avlyst 🙂

Årsoppgaven er det nærmeste vi kommer en eksamen. Den utgjør et eget programfag, og innebærer at du jobber et helt år med et tema du velger selv. Oppstart er rett etter vinterferien i Vg2, og så skal oppgaven være ferdig nøyaktig ett år senere. Den blir vurdert av en ekstern sensor og er en egen karakter på vitnemålet. Det er satt av tid i timeplanen til å jobbe med årsoppgaven, og du får en veileder på skolen som hjelper deg i prosessen. Årsoppgavene presenteres til slutt muntlig på et høytidelig arrangement på skolen, der foreldre og søsken, lærere, sensorer og andre interesserte er til stede. Elevene sier selv at de får en enorm mestringsfølelse etterpå!

Å skrive årsoppgave er veldig lærerikt. Du lærer å jobbe selvstendig, disponere tiden din, samarbeide med veileder og å være utholdende. Du lærer hvordan du skriver en omfattende fagartikkel etter akademisk standard med riktig bruk av kilder og referanser. Og selvfølgelig lærer du masse om det temaet du skriver om! Årsoppgaven har både en teoretisk og en praktisk-kunstnerisk del, og du velger selv hvilken du legger mest vekt på. Noen velger å lære seg et nytt håndverk eller en ny ferdighet som den praktiske delen. Så her får du mange muligheter til å utvikle deg både faglig og personlig.

Du kan lese mer om årsoppgaven her: https://www.steinerskolen-stavangervgs.no/hvorfor-oss/arsoppgaven-fritt-valg/. Her finner du også noen eksempler på hva andre har skrevet årsoppgave om tidligere.

Hilsen Gunhild

VGS_Steinerskolen besvarte spørsmål 27. februar 2022