Hvorfor oss

Siden 1992 har Steinerskolen i Stavanger utdannet unge mennesker under mottoet «Klar for verden», en utdannelse der elevene får bruke hele seg, der nysgjerrighet, engasjement og selvstendighet er viktige verdier og skolens danningsoppdrag virkelig blir tatt på alvor.

For en stund siden spurte vi alle våre videregående-elever om hvorfor Steinerskolen er et godt valg. Vi fikk mange fine svar. Flere trakk fram det trivelige miljøet – klassene er små, lærerne og elevene kjenner hverandre godt, og de føler seg ivaretatt både sosialt og faglig. At vi har en allsidig fagkombinasjon med blanding av teoretiske og praktiske fag var også positivt, og flere opplevde at arbeidet med årsoppgaven var en god forberedelse til senere studier. Skolens beliggenhet og unike arkitektur ble også nevnt.

Ett av de svarene vi likte best var dette: «På Steinerskolen lærer du for å faktisk lære noe, ikke bare for å prestere på en prøve». Dette går til kjernen i det vi driver med! Å få faglig kunnskap er selvsagt målet for all undervisning, ikke bare på Steinerskolen, og et ideal de aller fleste lærere vil strekke seg mot. Men vi gjør tydeligvis noe veldig riktig som gjør at elevene selv opplever det slik. Målet er ikke bare å få studiekompetanse, men å forbinde seg med verden. Når vi sier at målet med skolen er å bli «klar for verden» er det det som menes. Ikke bare et godkjentstempel i form av «klar for høyere studier» eller «kan nok til å klare seg i voksenlivet», men å bli et voksent, ansvarlig, selvstendig menneske som er klar til å innta sin plass i verden, uansett hva denne måtte være.

Økologi og bærekraft
Tanker om økologi og bærekraft har stått sentralt i Steinerbevegelsen i over 100 år, og Steinerskolen i Stavanger har Grønt flagg-sertifisering og er med i Klimapartnere Rogaland som den eneste skolen i distriktet. Vi har egen skolehage, og kantinen serverer økologisk hjemmelaget mat.

Et år i utlandet?
Visste du at det finnes Steinerskoler over hele verden? Som Steinerskoleelev er det muligheter for å ta et utvekslingsår på en Steinerskole i utlandet. Ta kontakt for mer informasjon.

Eksamensfri skole
Steinerskolen er eksamensfri. I stedet for eksamen skriver elevene en valgfri fordypningsoppgave (“årsoppgave”) som gir god forberedelse til høyere studier samtidig som du får fordype deg i noe du er interessert i. Du kan lese mer om årsoppgaven her.