Lærerne
Bli kjent med våre lærere og les hva de brenner for med faget sitt.

Gunhild Abelsnes
Trinnleder for videregående, faglærer norsk, samfunnskunnskap og årsoppgave
«Å undervise i norsk på Steinerskolen er en givende oppgave! Siden deler av faget er lagt opp som periodeundervisning får vi virkelig anledning til å gå i dybden på de temaene vi jobber med, særlig i litteraturundervisningen. Å nærlese litterære verk sammen med elevene fører ofte til nye innsikter, både for dem og for meg! I samfunnskunnskap legger vi vekt på å skape engasjement og interesse for verden rundt oss. Arbeidet med årsoppgaven, som er unik for Steinerskolen, er selve kronen på verket. Det er et stolt øyeblikk når avgangselevene fullfører et selvvalgt prosjekt de har arbeidet med gjennom et helt år. Klasserommene på videregående trinn har god takhøyde, både bokstavelig og billedlig talt. Et trygt klassemiljø gir rom for å tenke høyt, utforske, stille spørsmål og reflektere selvstendig. Dette er viktige erfaringer å ta med seg ut i verden.»

Emily Bizzozero
Historie og norsk
«Historieundervisningen på Steinerskolen går i dybden av de historiske periodene, slik at man får fordypet seg. Gjennom historieundervisningen får jeg ta med meg elevene på en reise i tiden. Sammen prøver vi å sette oss inn i hvordan det var å leve i ulike perioder, hvilke utfordringer og muligheter som møtte menneskene på 1800-tallet, på 1900-tallet og på 2000-tallet. Vi kommer alltid tilbake til hvordan historien henger sammen med vår egen virkelighet i dag. Elevenes interesser og spørsmål sammen med læreplanens fagstoff blir utgangspunktet for levende undervisning og gode samtaler i klasserommet.»

Bjørn Henrik Bastiansen
Engelsk og kunsthistorie
«Jeg har alltid syntes det er spennende hvordan språk og kunst knytter mennesker sammen på tvers av bakgrunn og forutsetninger. Alle kulturer og samfunn har eller har hatt et behov for å uttrykke seg gjennom kunsten, og gjennom å studere den kan vi lære om hvordan andre mennesker, og kanskje vi selv, tenker. Språk, og spesielt engelsk, gir oss tilgang til fortellinger, kulturelle uttrykk og informasjon fra hele verden. Det vil si at hvis man mestrer språket åpner verden seg opp for en.»

Mona Wendland
Matematikk
«Matematikk handler mye om logisk tenkning, men det finnes ikke bare én vei til Roma. Når vi utforsker den matematiske verden, er det fascinerende hvordan forskjellige mennesker finner sine egne løsninger og utvikler sine egne metoder. Det finnes elever som forstår matematikk bedre gjennom praktiske tilnærminger, ved hjelp av eksempler eller en sterk struktur. Vi kan for eksempel anvende trigonometri praktisk i landmålingsperioden, bruke fysiske sammenhenger når vi arbeider med funksjoner og kalkulus, og forklare det gylne snitt både geometrisk og ved hjelp av Fibonacci-rekken. Jeg gleder meg over at elevene kan forklare materialet for hverandre og finne forbindelser mellom undervisningsstoffet. Som lærer kan jeg alltid lære noe nytt om et fag som ikke er så statisk som det ofte oppfattes.»

Lill Veronika Kindervåg
Naturfag
«Naturfag omhandler det meste rundt oss, både det man kan se og kjenne, men også det som er usynlig for det blotte øye. Det er det lydløse, men også de store smellene. Å undervise naturfag er utrolig givende, og jeg brenner sterkt for faget mitt. Det å kunne ta elevene med på oppdagelsesferd enten det er forsøk i klasserommet eller på andre arenaer, la dem oppdage verden og sette de små bitene sammen til den store helheten, eller omvendt.»

Sandra Bach
Tysk, klasselærer Vg3 2025/26
«Å undervise tysk er mer enn bare en jobb for meg. Det er en lidenskap. Jeg vil formidle at tysk er et språk som åpner dører til en verden full av kultur, historie, kunst og muligheter. Det er et språk som synger i poesien i Goethe, forteller historier i Brødrene Grimms eventyr og byr på nye perspektiver i dagens moderne Europa. I timene mine ønsker jeg å skape en atmosfære hvor nysgjerrighet, læring og mestring gjennom feiling som en del av læringen står i sentrum. Gjennom leker, samtaler, musikk og kreative oppgaver vil vi ikke bare lære grammatikk og vokabular, men også oppdage kulturen. Det er så givende å se elevenes stolthet når de mestrer nye setninger, eller når de oppdager at de kan føre en samtale på tysk. Det er en glede å dele denne språkreisen.»

Susanne V. Pedersen
Spansk, klasselærer Vg2 2025/26
«Å lære et nytt språk handler ikke bare om ord og grammatikk – det handler om å se verden med nye øyne. Språket er en nøkkel til forståelse og til nye perspektiver. Etter å ha bodd ti år i Spania, har jeg fått oppleve hvordan språket åpner dører til både mennesker, kultur og innsikt. Jeg elsker det spanske språket – det er et hjertespråk!
I spansktimene er det lett å ha det gøy og lære samtidig. Vi snakker sammen om dagligliv og aktuelle hendelser, har tavleundervisning, går ut og beskriver det vi ser, hører på spansk musikk, studerer sangtekster, leser litteratur, skriver dikt og ser på film. Innholdet i timene formes ofte av elevenes egne interesser og uttrykksbehov – det gir rom for kreativitet og eierskap til læringen.»

Håkon Jonassen
Samfunnsfag og engelsk
«Samfunnsfag på Steinerskolen er et fag som vekker nysgjerrighet og engasjement. Her utforsker vi hvordan mennesker og samfunn fungerer, både globalt og lokalt. Undervisningen gir elevene ikke bare solide samfunnsfaglige kunnskaper, men også verktøyene til å analysere, forstå og tolke komplekse fenomener i mellommenneskelige relasjoner. Vi legger stor vekt på at elevene utvikler evnen til refleksjon og kritisk tenkning. Samfunnsfag handler ikke bare om å finne svar, men også om å stille de riktige spørsmålene i møte med utfordringer der det sjelden finnes én fasit. Gjennom et variert undervisningsopplegg får elevene mulighet til å diskutere, undre seg og sette sine kunnskaper i praksis – ferdigheter som gir dem et verdifullt perspektiv på verden rundt seg.»

Jolanta Aune
Kunstfag
«Det som jeg synes er så flott ved å undervise i kunstfagene på steinerskolen er at man oppøver en estetisk sans, farge og formforståelse. Dette bidrar igjen til å utvide elevenes erfaringshorisont og gir dem redskaper til å forstå ulike kulturers uttrykk. I kunstfagene undersøker vi menneskets forhold til omverden og seg selv. De lovmessighetene elever erfarer her benytter de til å skape nye ideer og kreative løsninger. De setter seg også inn i ulike kunstneres bestrebelser. Faget i seg selv handler om gleden ved å male, tegne, forme i leire og uttrykke seg selv gjennom å utøve kunst. Ved å utøve det kunstneriske arbeidet ønsker vi at elevene utvikler seg og blir bedre kjent med seg selv og sine følelser, noe som virker både frigjørende og belivende for et menneske.»

Anders Brunvær Hauge
Kor
«I korundervisningen legger jeg mye vekt på lytting, og det er viktig for meg at elevene får erfare at nettopp deres stemme er viktig i en større sammenheng.»

Zaneta Krezelok
Kroppsøving
«Fysisk aktivitet er en av de viktigste tingene i livet, mener jeg. Gjennom kroppsøving får elevene muligheten til å oppleve hvor godt kroppen og sinnet kan føles etter aktivitet. Det handler ikke bare om å trene – det handler om å lære hvordan bevegelse kan gi glede, energi og en sunn livsstil. I timene får elevene utforske ulike former for fysisk aktivitet, alt fra lagspill og individuell sport til kreative og lekne bevegelser. Dette gir dem muligheten til å finne akkurat den aktiviteten som passer dem best, og kanskje til og med skape en livslang lidenskap for trening. Kroppsøving er også et fag som bygger fellesskap. Gjennom samarbeid og sunn konkurranse lærer elevene å jobbe sammen, støtte hverandre, og håndtere både seire og tap. Det er en verdifull erfaring som de kan ta med seg videre i livet, både på og utenfor banen.»

Alexander Knudsen
Sølvsmie, grovsmie
«Å undervise i smedfaget på Steinerskolen er noe av det kjekkeste jeg vet fordi det å jobbe og forme metall er et utømmelig emne. Det finnes ingen snarveier i faget, vi må lære faget fra bunnen av. Det har også en spennende, krevende og interessant måte å arbeide og tenke på. Det er et av verdens eldste yrker og var et ytterst viktig arbeid før i tiden i samfunnet. Det er veldig kjekt å kunne gi et innblikk i smedfaget og teknikkene sammen med elevene, slik at de kan erfare kunsten av å smi deres egen kniv.»

Jenny Lorntzen
Bokbinding
«Som kunst – og håndverkslærer synes jeg at bokbinding er noe av det mest utfordrende og givende elevene kan arbeide med. Elevene blir kjent med framgangsmåten til å lage en hånd-bundet bok som fordrer stor nøyaktighet og flid. I dette faget må både hånden og hodet samarbeide. Resultatet er et flott produkt som både er estetisk og praktisk, og gir mestring.»

Johannes Holzhauer
Video
«I videofaget er målet å bryte opp de gjengse oppfatninger vi har om hva et bilde eller en film er for noe. Hvordan kan jeg vite hva et bilde er? Hva gjør en film til en film? Gjennom ulike praktiske øvelser med fotofilm og video der vi undersøker utsnitt, oppløsning og innstillingsstørrelser, utvikler så studentene et kortfilmmanus. Øvelser innen filmskuespill, dokumentarfilm og videokunst hjelper oss til det»

Olrike Kleeberg
Eurytmi
Eurytmi er en bevegelseskunst som ble utviklet av Rudolf Steiner i begynnelsen av det 20. århundret. "Eu-" kommer fra gresk og betyr "det skjønne" og "-rytme" kan her stå for det kreative samspillet av motsetninger. I eurytmien lærer elevene å uttrykke dramatiske dikt, poesi og musikk. Ved å lytte til hva språk og musikk kan formidle, vil utøverne av eurytmi skape bevegelser som uttrykker og synliggjør disse ulike kvalitetene. Eurytmifaget krever oppmerksomhet og samarbeid og inviterer til skaperglede, engasjement og kreativitet. Verdier som oppmerksomhet, hensyn og sosialitet vil kunne styrkes gjennom de kunstneriske eurytmiøvelsene. Likeledes kan de etiske og dannelsesmessige kvalitetene som finnes i språket og musikken fordypes i eurytmien.

Barbara Lien (permisjon 2025/26)
Historie, kunsthistorie, arkitekturhistorie, engelsk
«Det er helt fantastisk å få undervise i historie! Gjennom å dypdykke i de ulike kulturepokene kan jeg ta elevene med på en reise i alt det som har vært før oss, og hvordan det har skjedd. Vi bruker mye tid på å diskutere og filosofere over hvorfor tingene skjer, lite faktapugging. Det er mye viktigere for meg at elevene har en forståelse av hvordan og hvorfor vi f.eks. får en verdenskrig, mer enn å vite nøyaktig når det skjedde. Gjennom de forskjellige fagene får de også møte samme problematikk fra historien og det gir en ekstra dybde til forståelse for alle fagene.»
